5 oktober 2016

Glutenfri citron & yoghurt kaka

Vår bröllopsfotograf delade ett australiskt recept på en citronkaka som såg helt ljuvlig ut, och jag är just nu inne i en citronsmak-period, så jag var tvungen att testa och göra receptet glutenfritt eftersom bilden fick mig att dregla. Kakan blev precis så saftig och citronig (om det nu finns något som heter så) som jag ville att den skulle bli.

Glutenfri sockerkaka med intensiv citronsmak

200 g strösocker
1/2 tsk salt
2 ägg
1/2 lättpressad citron (a squeeze)
zest från 2 hela citroner
50 g smaklös olja
200 g rysk yoghurt
220 g self-rising mjöl (Doves Farm)

Värm ugnen till 180 C.
Blanda ihop zest, olja, ägg och socker med en gaffel. Tillsätt de återstående ingredienserna och
vispa ihop smeten med en elvisp, den ska vara hyfsat tjock och krämig. Häll smeten i en rund oljad form och sätt in i mitten av ugnen i 30 - 40 min. Testa med sticka.
Ta ut kakan och låt den svalna i bakformen innan du stjälper upp den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar